Van oude mannen en dikke sigaren… vooroordelen* zijn soms hardnekkig en daarom handig te gebruiken in plaats van te omzeilen. Na zes jaar hoofdredactie van het Nederlandse Rotary Magazine (40 edities) in samenwerking met de redactieleden en tientallen andere Rotarians (allen vrijwilligers), heb ik als afscheid een overzicht gemaakt hoe je kunt laten zien wie je écht bent door simpelweg te laten zien wat je doet. Met een zeer bescheiden budget en veel plezier!

* Onderstaande vooroordelen (mythes) zijn door een Rotarian verzameld

Cover Rotary Magazine november 2014

Mythe 1 – Rotary is alleen voor mannen
De vrouwen rukken op bij Rotary. Nog altijd zijn de mannen in de meerderheid. Niet zo gek, sinds 1989 zijn vrouwen pas welkom bij de club. Maar je hoeft echt niet met een lantaarntje op zoek naar interessante dames die bij Rotary (ook) het verschil maken. Positieve discriminatie (of enige achterstand): regelmatig dus een vrouwelijke Rotarian op de cover.

Mythe 2 – Rotary is voor oude mensen
De gemiddelde leeftijd van een Rotarian zou best omlaag mogen, daar wordt wereldwijd hard aan gewerkt. Ondertussen worden de clubs voor de jonkies meer gepromoot (Interact voor middelbare scholieren, Rotaract voor 20-plussers). Net alle alle mogelijkheden die Rotary biedt voor jongeren om het wereldwijde netwerk te gebruiken: met jaaruitwisselingen of Scholarships. Daarom een special over alle mogelijkheden (en uitwisselen op je 70e kan ook!).

Mythe 3 – Je moet er elke week zijn
Er is enige verschijningsplicht (‘attendance’ heet dat). Maar als je bevlogen bent, zou je het ook betrokkenheid kunnen noemen. Sommige Rotarians zijn over de hele wereld goed bezig en daardoor niet elke week op de club (maar soms wel op een club ver weg). Dat telt ook. Daarom een illustratief artikel over globetrotters (van Noordpool tot India).

Mythe 4 – Rotary is alleen voor doktoren, advocaten en CEOs
Ze zijn er, de notabelen. Maar de kunstenares is er ook, de journalist, de sportschoolhouder en de boerin. Hoe kun je beter laten zien wie Rotary ‘herbergt’ door je nieuwe leden zichzelf te laten voorstellen? Welkom!

Mythe 5 – Je kunt alleen lid worden op uitnodiging
Voorheen werd je lid op uitnodiging, nu kun je ook jezelf aanmelden (via rotary.nl). De beste werving komt natuurlijk van de Rotarians zelf (zie ook onder). Als jij kunt vertellen hoe belangrijk Rotary voor je is, laat je een zaadje achter. We verzamelden zes heel diverse quotes.

Mythe 6 – Rotary is een organisatie met een religieuze of geheime achtergrond.
Was het ooit ‘not done’ om op de voorgrond te treden en te laten zien wat je doet (en geeft), nu moet Rotary net als alle andere goededoelenorganisaties zichzelf profileren. De beste ambassadeurs zijn uiteraard de Rotarians zelf. Maar… dan moeten ze dat wel doen. In deze editie een aantal voorbeelden om hen over die soms aanwezige drempel te helpen.

Mythe 7 – Het enige wat Rotarians doen, is BBQ-en en borrelen.
Er wordt inderdaad met grote regelmaat gegeten en gedronken. Dat krijg je als je mensen bij elkaar zet. Maar voor en na dat innemen wordt er gesnoeid, geschilderd, geld opgehaald, expertise verzameld, waterpompen aangelegd, brillen geregeld, polio (grotendeels) bestreden en heeft Rotary internationaal het beste (bekende) goede doel van de wereld in huis: The Rotary Foundation (met een miljard aan activa). Weten de meeste Rotarians trouwens ook niet. Vandaar deze special.

Mythe 8 – Als je één Rotaryclub hebt gezien, heb je ze allemaal gezien
De ruim 36.000 clubs wereldwijd zijn autonoom en weinige lijken op elkaar. Mannen, vrouwen, ouwetjes, young professionals, actievelingen, inerten: elke club heeft een eigen samenstelling, programma en dynamiek. Sommige clubs bestrijken zelfs een paar landen (Afrika, Stille Zuidzee). Maar het leuke is: als je in Verwegistan een Rotaryclub bezoekt, heb je direct herkenning. Ons kent ons in al zijn diversiteit.

Mythe 9 – Je kunt het bij Rotary niet over je business of je werk hebben
Kennis en kunde delen is juist een pijler binnen Rotary. Het is geen zakelijke netwerkorganisatie, het is wel het idee anderen te inspireren met jouw skills. Een speciale doelgroep zijn de jonkies. Wat zij willen weten op welke manier, daar gaat deze editie over.

Mythe 10 – Rotary is een ouderwetse organisatie met langdradige en rituele bijeenkomsten

Rotary loopt niet voorop, de Rotarians zelf (een deel ervan althans) zullen dat als eerste erkennen. Daarom staat vernieuwing en flexibiliteit (ook noodgedwongen) internationaal nu bovenaan de agenda. Maar minder regels en meer fun, natuurlijk leeft dat allang binnen Rotary. Das nog eens een cadeautje om een editie aan te besteden!